איך נדע שלילד בעיות ראייה

עד גיל 6, זמן הכניסה לכיתה א’, מומלץ להיבדק שלוש פעמים אצל רופא עיניים מומחה לילדים, ובמקביל מומלץ גם להיבדק אצל אופטומטריסט. מטרת הבדיקות בשלבי התפתחות הראייה השונים היא לאתר בעיות בהתפתחות מערכת הראייה, בעיות קוצר או רוחק ראייה, בעיות מיקוד ובדיקת גלגל העין.

בדיקת העיניים הראשונה אמורה להיעשות בגיל 6 שבועות – בגיל זה נערכת בדיקה ראשונית בטיפת חלב על-ידי אחות. במידה ותתגלה בעיה מיוחדת יופנה התינוק לבדיקת ראייה אצל רופא עיניים מומחה. הבדיקה אצל רופא העיניים אמורה לכלול הרחבת אישונים למדידת כושר הראייה ובדיקת גלגל העין לאיתור סטייה מהתקן, וזאת על מנת למנוע התפתחות עין עצלה.

בדיקת העיניים השנייה אמורה להיעשות בגיל 3 שנים – בגיל זה אמורה להיערך בדיקת ראייה, שבמהלכה יש צורך לבדוק את חדות הראייה על-ידי מבחן זיהוי תמונות או אותיות ממרחק.

בדיקות העיניים השלישית אמורה להיערך בגיל 6 שנים – לפני הכניסה לכיתה א’ ובמהלכה.

הסיבות להתפתחותן של בעיות ראייה הן גנטיות ונרכשות, לכן ברוב רובם של המקרים לא נוכל למנוע אותן. מדובר על התפתחות טבעית של הגוף ובתוך כך גם מערכת הראייה. גם אם הילד רואה הרבה טלוויזיה (מומלץ שלא!), זה לא יגרום לו לבעיות ראייה, אך אם הוא צופה בטלוויזיה קרוב מאוד למסך, סימן שעשויה להיות לו בעיה בראייה, שהתפתחה ללא קשר. מה שכן, נוכל למנוע החמרה והידרדרות, על-ידי תשומת לב וטיפול מתאים.

הסימנים היכולים להצביע על בעיות ראייה אצל הילד:

  1. הילד מתחמק ממטלות הכרוכות בראייה לקרוב.
  2. מתקשה לכתוב או לקרוא.
  3. מתקשה להעתיק מהלוח.
  4. ישנה דמעת בעיניים.
  5. עוצם עין אחת בעת ביצוע פעולה כמו קריאה וצפייה למרחק.
  6. קיימת פזילה קבועה או מתחלפת בעין אחת.
  7. הפרשה מוגלתית תמידית מהעין.
  8. מתלונן על סנוור תמידי.
  9. מבצע תנועות ראש מיותרות.
  10. מזהים אצלו תנועות תדירות של קימוט המצח.
  11. העיניים נראות בולטות או גדולות מדי.
  12. במצב של צניחת עפעף המכסה באופן תמידי את העין.
  13. קיים אודם בלחמית, שאינו עובר תוך יומיים שלושה.
  14. יש שוני בגודל ובצורה, בין שתי העיניים.